16 Δεκ 2013

Ανακοίνωση της Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ για την Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των αρχικών Συμβάσεων Παραχώρησης (Σ.Π.) για την κατασκευή και εκμετάλλευση των μεγάλων οδικών αξόνων

Αθήνα,   16-12-2013
Αρ. Πρωτ.: 6663
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στο νόμο που ψηφίσθηκε στη Βουλή για την Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των αρχικών Συμβάσεων Παραχώρησης (Σ.Π.) για την κατασκευή και εκμετάλλευση των μεγάλων οδικών αξόνων.
Οι εργασίες στα έργα αυτά έχουν διακοπεί πριν δύο χρόνια τουλάχιστο, με αποκλειστική ευθύνη των παραχωρησιούχων και των τραπεζών, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες εργαζόμενοι στα έργα αυτά ή και σε άλλες υποστηρικτικές των έργων μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να απολυθούν, ενώ παράλληλα να ταλαιπωρούνται οι οδηγοί σε παρωχημένης σχεδίασης και κατασκευής δρόμους, στα ημιτελή και υπό εκτέλεση τμήματα των οδικών αξόνων με σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλειά τους.
 Καθ’ όλο μάλιστα το χρονικό διάστημα κατά το οποίο με ευθύνη των ίδιων των Παραχωρησιούχων έχουν «παγώσει» οι εργασίες στους οδικούς άξονες, αυτοί συνεχίζουν να εισπράττουν πανάκριβα διόδια αναντίστοιχα με το επίπεδο ασφάλειας της  κυκλοφορίας που   προσφέρουν. 
Αναγνωρίζουμε την άμεση ανάγκη ουσιαστικής επανεκκίνησης των εργασιών στους υπόψη οδικούς άξονες – ώστε να σταματήσει και η προϊούσα απαξίωση των εκτελεσμένων έργων – εφ’ όσον διασφαλίζονταν ότι αυτό σε κάθε περίπτωση θα συντελεσθεί υπέρ των συμφερόντων του Δημοσίου. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζεται από τις κυρωθείσες συμφωνίες.

Αντίθετα η μνημονιακή συγκυβέρνηση Σαμαρά και τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που τη στηρίζουν και που ευθύνονται πλήρως για τη μεγάλη κοινωνική και οικονομική κρίση στην οποία οδήγησαν με τις απαράδεκτες πολιτικές τους τη χώρα, προχώρησε στην έγκριση των απαράδεκτων συμφωνιών με τις οποίες χαρίζονται στους αναδόχους (παραχωρησιούχους) των έργων πάνω από 2 δις € και μάλιστα με ταυτόχρονο περιορισμό του φυσικού αντικειμένου των αρχικών συμβάσεων.
Με τον τρόπο αυτό το αρχικό συμβατικό κόστος κατασκευής για τους 4 οδικούς άξονες, ύψους περί τα 7 δις € θα αυξηθεί τουλάχιστο κατά 30%. Πρόκειται για συμφωνίες που βλάπτουν σημαντικότατα το Δημόσιο συμφέρον και παραβιάζουν κατάφωρα τις βασικές αρχές των Συμβάσεων Παραχώρησης.
Επιβεβαιώθηκαν έτσι οι καταγγελίες μας ότι συνεχίζεται σκανδαλωδώς – με ολοένα και περισσότερο δαπανηρότερους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους και υπέρ των διαπλεκόμενων συμφερόντων των παραχωρησιούχων – το σήριαλ των Συμβάσεων Παραχώρησης για τους οδικούς άξονες για τις οποίες η Ομοσπονδία μας είχε εκφράσει εξ αρχής τη ριζική της αντίθεση.
Με τις νέες συμφωνίες τροποποίησης των αρχικών Σ.Π. που κύρωσε η Βουλή, επέρχονται σε βάρος του Δημοσίου οι παρακάτω σοβαρότατες επιπτώσεις:
  • Το Ελληνικό Δημόσιο (δηλαδή οι Έλληνες φορολογούμενοι) επιβαρύνεται αδικαιολόγητα και αντισυμβατικά με ποσό μεγαλύτερο από 2 δις € αφού αναλαμβάνει να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό των Σ.Π. Μάλιστα το 1,2 δις €εξ αυτών θα αφαιρεθεί από το ΕΣΠΑ, με αποτέλεσμα να απενταχθούν και να παραπεμφθούν στις καλένδες, πολλά μικρά και μεσαία αναγκαία για την περιφέρεια έργα (και προφανώς μεγαλύτερης έντασης εργασίας από τα μεγάλα), που θα έδιναν ανάσες και ζωή τόσο στις περιοχές αυτές όσο και στις μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις.
  • Το Ελληνικό Δημόσιο, μετά την αποδοχή εκ μέρους του της ανάληψης της πλήρους ευθύνης για την αδικαιολόγητη διακοπή των εργασιών στα έργα, ανέλαβε τη δαπάνη αποζημίωσης Κατασκευαστή και Παραχωρησιούχου καταβάλλοντας  υπέρογκα ποσά – που μάλιστα θεωρούνται μη επιλέξιμες από το ΕΣΠΑ δαπάνες – δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση των φορολογούμενων. Επισημαίνουμε ότι η ευθύνη διακοπής των εργασιών, ανήκει πλήρως σύμφωνα με τις συμβατικές προβλέψεις στους παραχωρησιούχους που είχαν αναλάβει τη διαρκή και απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων. Επομένως η μη τήρηση της δέσμευσης αυτής αποτελεί γεγονός Αθέτησης Παραχωρησιούχου. Όμως ουδέποτε οι ηγεσίες του ΥΠΟΜΕΔΙ τους εγκάλεσαν για την αντισυμβατική και απαράδεκτη διακοπή των εργασιών.
  • Ταυτόχρονα προβλέπεται η μείωση του φυσικού αντικειμένου των αρχικών συμβάσεων (περίπου κατά 350 Km και μάλιστα από τα πιο δύσκολα τμήματα) δηλ. θα παραδοθούν έργα ημιτελή όπως η Ολυμπία Οδός (χωρίς το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία που θα δημοπρατηθεί ως κλασικό δημόσιο έργο) ή ατελή και ουσιαστικά «άχρηστα» όπως ο Ε65 που θα παραδοθεί χωρίς τα τμήματά του προς την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ.
  • Επισημαίνεται επιπρόσθετα ότι η ολοκλήρωση των υπολειπόμενων προς εκτέλεση εργασιών θα κοστίσει στους αναδόχους σημαντικά λιγότερο από το αρχικά προϋπολογισμένο κόστος λόγω του εργασιακού μεσαίωνα που έχουν επιβάλλει οι μνημονιακές πολιτικές και της παρατεταμένης κρίσης που επικρατεί στον τεχνικό κλάδο.
  • Η Κυβέρνηση, στο όνομα της «διάσωσης» των έργων, ανέλαβε η ίδια το επιχειρηματικό ρίσκο της βιωσιμότητας των Σ.Π. των οδικών αξόνων με αποτέλεσμα οι δήθεν συμπράττοντες παραχωρησιούχοι να μη διαφέρουν σε τίποτε από τον κλασικό Εργολήπτη Δημοσίων Έργων.
  • Σημειώνεται ότι με τις νέες συμφωνίες δεν έγινε καμία απολύτως τροποποίηση των – σκανδαλωδών σε βάρος του Δημοσίου – ρυθμίσεων των υπογεγραμμένων αρχικών λεόντειων Σ.Π. γεγονός που προδικάζει ότι και μελλοντικά το Ελληνικό Δημόσιο θα βρεθεί στην ίδια δεινή θέση να υποστηρίξει τα συμφέροντά του, όπως συνέβη πρόσφατα.
  • Η επίκληση και αποδοχή (προκειμένου να δικαιολογηθούν οι εν λόγω νέες συμφωνίες αναθεώρησης των αρχικών Σ.Π.) εκ μέρους της Κυβέρνησης «της ύπαρξης Ανωτέρας Βίας λόγω οικονομικής συγκυρίας», θεωρούμε ότι ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου για διεκδικήσεις όχι μόνο στους εμπλεκόμενους με τις Σ.Π. αλλά και σε κάθε επιχειρηματία που έχει ήδη κλείσει ή βλέπει να φθίνει η επιχείρησή του.
  • Αυξάνονται άμεσα οι τιμές των διοδίων που σε μερικές περιπτώσεις οι αυξήσεις θα ξεπεράσουν το 60%, ενώ θα αναπτυχθούν και δεκάδες νέοι σταθμοί είσπραξης διοδίων σε κεντρικά και παράπλευρα σημεία των οδικών αξόνων.
  • Ουδεμία βελτίωση προβλέπεται σχετικά με τα συστήματα είσπραξης διοδίων, οδηγώντας στις καλένδες το πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα (με μόνη εξαίρεση την πρόβλεψη εφαρμογής του «υβριδικού» συστήματος στην Ολυμπία Οδό) καθώς και την συμβατική υποχρέωση των Παραχωρησιούχων να προωθήσουν την τήρηση των Αρχών της Διαλειτουργικότητας του Διευρωπαϊκού Δικτύου. Μία ευκαιρία σημαντικού  εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της χώρας μας θυσιάζεται στα συμφέροντα των Παραχωρησιούχων, λόγω της προτίμησής τους στο συμφερότερο για αυτούς ανοικτό σύστημα, έναντι του σαφώς δικαιότερου κλειστού και αναλογικού ως προς τη χρέωση των διανυθέντων χιλιομέτρων συστήματος.
Η Ομοσπονδία μας πιστεύει πως οι απαράδεκτες αυτές εξελίξεις – δυστυχώς για τη χώρα – έχουν δικαιώσει πλήρως τη ριζική μας αντίθεση στη μέθοδο εκτέλεσης έργων με το σύστημα των Συμβάσεων Παραχώρησης και έχουν επιβεβαιώσει τα βασικά σημεία της κριτικής μας στις επιλογές και το περιεχόμενο των 5 συμβάσεων παραχώρησης κατασκευής και εκμετάλλευσης των οδικών αξόνων.
Με όλα τα παραπάνω τεκμηριώνουμε την κατηγορηματική μας αντίθεση στην πολιτική της Κυβέρνησης που σκανδαλωδώς στηρίζει και χρηματοδοτεί, με ζεστό χρήμα που στερούνται άλλοι κρίσιμοι τομείς, τα μεγάλα διαπλεκόμενα χρηματοπιστωτικά και κατασκευαστικά  συμφέροντα.
Παράλληλα συνεχίζει την ενορχηστρωμένη επίθεσή της σε βάρος το δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών και του κλάδου μας, επιδιώκοντας την πλήρη αποδυνάμωσή τους, ώστε να ανοίξει διάπλατα ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση του σχεδιασμού, της μελέτης, της επίβλεψης αλλά και του ελέγχου και της κατασκευής των δημοσίων έργων.
Ο κλάδος μας, που πλήττεται και αυτός σκληρά από τις μνημονιακές πολιτικές, τις μεγάλες μειώσεις αποδοχών, τις απολύσεις, διαθεσιμότητες – κινητικότητες κ.λ.π. θα σταθεί αγωνιστικά μαζί με τους υπόλοιπους εργαζόμενους και τον Ελληνικό λαό απέναντι στις πολιτικές αυτές.
 Όλοι μαζί μπορούμε να τους ανατρέψουμε!!!

Πηγή:
http://rizoengineers.wordpress.com/2013/12/16/ανακοίνωση-της-π-ο-εμδυδασ-για-την-κύρω/