Κορυφώνονται οι αντιδράσεις εντός και εκτός Βουλής για αυξήσεις και κομμένους δρόμους
Σε ενάμιση χρόνο, δηλαδή από το καλοκαίρι του 2015, σύμφωνα με τις αναθεωρημένες συμβάσεις που εκτός απροόπτου ολοκληρώνεται εντός της εβδομάδας η ψήφισή τους στη Βουλή, υποχρεώνονται οι εργολαβικές κοινοπραξίες των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων να εγκαταστήσουν ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης διοδίων, σύμφωνα με τη διανυόμενη απόσταση.
Μέχρι τότε, παράλληλα με τις νέες αυξήσεις τιμών, που φθάνουν έως 60%, από τις αρχές της νέας χρονιάς θα φυτρώσουν σαν τα μανιτάρια περίπου 15 νέοι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων, βάζοντας μαζί με τους υφιστάμενους σταθμούς ολόκληρη τη χώρα σε ασφυκτικό εισπρακτικό κλοιό. Η περιβόητη επιχείρηση επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών έργων, τέσσερα χρόνια μετά τη διακοπή της τραπεζικής χρηματοδότησης και των κατασκευαστικών εργασιών, μπαίνει στην τελική ευθεία.
Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης πήρε «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες, ότι μετά την ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων στη Βουλή, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός της εβδομάδας, θα εγκριθούν ευρωπαϊκοί πόροι συνολικού ύψους 850 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα γενναίο μέρος από την ευρωπαϊκή χρηματοδοτική συμβολή, που αγγίζει συνολικά πάνω από 1,8 δισ. ευρώ (1,2 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο μαζί με εργολαβικές αποζημιώσεις ύψους 520 εκατ. ευρώ θα διοχετευθεί για να πάρουν μπροστά τα «παγωμένα» εργοτάξια από τις αρχές του 2014, με προοπτική πλήρους ανάπτυξής τους μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.
Οι γενναίες αυξήσεις διοδίων, που συνοδεύουν την επανεκκίνηση των έργων, μαζί με τις περικοπές συνολικά 385 χιλιομέτρων δρόμων σε κεντρική Ελλάδα και δυτική Πελοπόννησο, δοκιμάζουν την τελική έγκριση των αναθεωρημένων συμβάσεων. Την ίδια ώρα κορυφώνονται οι αντιδράσεις τόσο εντός Βουλής, από την αντιπολίτευση αλλά και βουλευτές της συμπολίτευσης, όσο και εκτός Βουλής, όπου αναθερμαίνεται το κίνημα «δεν πληρώνω», που μαζί με φορείς της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών από σήμερα το πρωί στις Αφίδνες προχωρεί σε κύκλο δυναμικών αντιδράσεων.
Παρεμβάσεις - κριτική ΣΥΡΙΖΑ
Παράλληλα η αντιπολίτευση, με αιχμή τις παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, σφυροκοπεί την κυβέρνηση και τον υπουργό Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη, ότι στη διαπραγμάτευση που έγινε με τις τράπεζες και τους εργολάβους την τελευταία διετία, με επικεφαλής της πλευράς του Δημοσίου τον ειδικό διαπραγματευτή Ε. Βιδάλη, που ορίστηκε με απόφαση του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, το Δημόσιο επωμίζεται τεράστια βάρη διευκολύνοντας υπέρμετρα τράπεζες και εργολάβους.
Χαρακτηριστικά ο Γιώργος Σταθάκης, υπεύθυνος του τομέα Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε στη Βουλή ότι η αναθεώρηση των συμβάσεων με το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο αφορά τρία βασικά σημεία, τα οποία περιέγραψε ως εξής:
* Πρώτον, την υποκατάσταση της τραπεζικής χρηματοδότησης τουλάχιστον κατά 50% στο σκέλος που αφορά τις τράπεζες του εξωτερικού.
* Δεύτερον, τη μεταφορά της αποζημίωσης του Δημοσίου για τα έργα στο τέλος της περιόδου προς όφελος της αποζημίωσης των ιδιωτών. Στην αρχική εκδοχή των συμβάσεων το Δημόσιο, η συμμετοχή του οποίου οριζόταν στο ύψος του 20% των συνολικών έργων, θα αποζημιωνόταν ταυτόχρονα με τους ιδιώτες.
Με τη σημερινή τους όμως μορφή οι συμβάσεις ορίζουν ότι το Δημόσιο θα αποζημιωθεί, αν ποτέ γίνει αυτό, μετά το 2020 και εγγυώνται απολύτως, εις βάρος του Δημοσίου, την ασφάλεια όσων ιδιωτικών κεφαλαίων επενδυθούν.
* Τρίτο σημείο, η αύξηση του ύψους της τιμής των διοδίων κατά 60%, την οποία ο κ. Σταθάκης χαρακτήρισε οικονομικά παράλογη, λέγοντας ότι η συνήθης διεθνής πρακτική σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να μειωθεί η τιμή ώστε να συγκρατηθεί ο όγκος της κίνησης που σήμερα έχει συρρικνωθεί κατά 30% έως και 35%. Συνεπώς, η κίνηση αυτή αποκαλύπτει την επιθυμία της κυβέρνησης να παρουσιαστούν άμεσες εισπράξεις και ενόσω τα έργα θα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Πηγή:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=403133