15 Νοε 2013

Ιδιωτικά τα έργα, δημόσια τα βάρη

Δεμένο «χειροπόδαρα» είναι το Δημόσιο από τις συμβάσεις του 2007 για τους αυτοκινητόδρομους και η ομολογία έρχεται μέσα από την απάντηση του υπουργείου Υποδομών στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Χουντή και την κριτική του για τους χειρισμούς τους («Εφ.Συν.», 13/11/2013). Οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν πανάκριβα τις αστοχίες, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι τα έργα είναι ιδιωτικά αλλά τα βάρη δημόσια!

«Το κόστος της καταγγελίας των συμβάσεων φτάνει τα 2.200 εκατ. ευρώ σε περίπτωση ευθύνης του Δημοσίου και τα 980 εκατ. σε περίπτωση ευθύνης των παραχωρησιούχων», αποκαλύπτει η τρισέλιδη ανακοίνωση, που συμπληρώνει ότι επιπλέον «το Δημόσιο πληρώνει την αξία του εκτελεσμένου έργου, μέχρι την καταγγελία», διευκρινίζοντας ότι η εξόφληση είναι υποχρεωτική ανεξάρτητα από την πλευρά που ευθύνεται. Το υπουργείο αποσιωπά τις εξωπραγματικές προβλέψεις των συμβάσεων που ορίζουν ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές πρέπει να ολοκληρωθούν σε ένα εξάμηνο και οι απαλλοτριώσεις σε ένα χρόνο, δίνοντας πατήματα στους εργολάβους για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων από το Δημόσιο λόγω των βέβαιων καθυστερήσεων.

Δεν αναφέρει επίσης ότι τα έργα έχουν σταματήσει από τα μέσα του 2010 χωρίς να κινηθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις και ενώ οι εργολάβοι συνεχίζουν να εισπράττουν κανονικά τα έσοδα από τα διόδια!

Το υπουργείο Υποδομών ομολογεί επίσης ότι οι εργολάβοι είχαν και άλλον «άσο» στις διαπραγματεύσεις της τελευταίας διετίας: η διαδικασία κατάργησης των συμβάσεων και η επαναδημοπράτησή τους -ως κλασικά δημόσια έργα- θα απαιτούσε δύο χρόνια και επιπλέον δεν θα υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης αφού το νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει κονδύλια για υποδομές.

Το υπουργείο πέφτει και σε δεύτερο «φάουλ» στην προσπάθειά του να απαντήσει στην κριτική ότι με τις αναθεωρημένες συμβάσεις το Δημόσιο αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τον επιχειρηματικό κίνδυνο. Προφανώς ο Μ. Χρυσοχοΐδης δεν έχει προλάβει να διαβάσει τις συμβάσεις του 2007 με βάση τις οποίες το Δημόσιο προβλέπεται να επιδοτήσει -και μάλιστα γενναία- τους εργολάβους στους αυτοκινητόδρομους Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και δυτικής Θεσσαλίας (Ε-65) σε περίπτωση που δεν θα έχουν την αναμενόμενη κυκλοφορία.

Σπεύδει επίσης να υιοθετήσει τους ισχυρισμούς των εργολάβων, σύμφωνα με τους οποίους ο κυκλοφοριακός φόρτος στον ΠΑΘΕ, τον βασικό εθνικό οδικό άξονα της χώρας Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μειώθηκε άνω του 50% (!), γεγονός που οδηγεί «σε αδυναμία αποπεράτωσης».

Ενδεικτικό των σοβαρών προβλημάτων που υπάρχουν με τις νέες συμβάσεις είναι ότι, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου, θα υποβληθούν για έγκριση στο ευρωπαϊκό ελεγκτικό συνέδριο, στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και στον OLAF, τον ευρωπαϊκό οργανισμό για την καταπολέμηση της διαφθοράς.


Πηγή: