Από τις αρχές του 2014 τα διόδια στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με Ι.Χ. αυτοκίνητο, μετ' επιστροφής θα κοστίζουν πάνω από 56 ευρώ! Νέα τιμολόγια διοδίων θα ισχύουν σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, ενώ εκρηκτική αύξηση στα διόδια, η μεγαλύτερη σε όλη την Ελλάδα, θα ισχύσει και στη βασική διαδρομή Αθήνα-Σκάρφεια, λίγο πριν από τη Λαμία, όπου η διαδρομή μετ' επιστροφής θα φτάσει κοντά στα 23 ευρώ!
Η επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας από τις αρχές του νέου έτους συνδυάζεται με μεγάλες αυξήσεις στις τιμές διοδίων, που κυμαίνονται κατά περίπτωση έως και 60% για όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Οι νέες αναθεωρημένες συμβάσεις, που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, οι οποίες προγραμματίζεται να ψηφιστούν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, προβλέπουν ότι για να πάρουν μπροστά σταδιακά μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο τα «παγωμένα» από το 2010 έργα, αφ' ενός το ελληνικό Δημόσιο επιβαρύνεται άμεσα ή έμμεσα συνολικά 2,2 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από εγχώριους, κοινοτικούς πόρους και δανεισμό, αφ' ετέρου έρχεται νέος λογαριασμός και για τους χρήστες των δρόμων, με τις αυξήσεις διοδίων.
Οι νέες τιμές
Η νέα τιμολογιακή πολιτική διοδίων, που θα επιβληθεί από το νέο χρόνο, διαμορφώνεται με τιμή βάσης 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο διανυόμενης απόστασης (με τιμές 1ης.1.2003 χωρίς ΦΠΑ). Η τιμή βάσης των σαράντα σεντς ανά χιλιόμετρο, η οποία υπόκειται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, οδηγώντας σε νέες αυξήσεις διοδίων στο μέλλον, σύμφωνα με τις αρχικές συμβάσεις του 2007, είναι το ανώτατο όριο χρέωσης στην ολοκλήρωση των έργων.
Οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι έχουν ήδη εισπράξει συνολικά άνω των 3 δισ. ευρώ από πληρωμές του Δημοσίου και διόδια για τα ημιτελή έργα στους τέσσερις οδικούς άξονες, πετυχαίνουν παράλληλα με την επανεκκίνηση των εργασιών όχι μόνον να «ξεπαγώσουν», αλλά να πάρουν φωτιά, εν μέσω της κρίσης, οι τιμές των διοδίων. Ετσι οι χρεώσεις, που στα παγωμένα έργα είναι διαμορφωμένες μέχρι σήμερα σε τιμές που αντιστοιχούν σε 0,025 έως 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αυξάνονται από το 2014 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να ισχύουν σε Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Ολυμπία Οδό, ενώ έχουν ήδη επιβληθεί οι μέγιστες τιμές και δεν θα γίνουν άμεσα νέες αυξήσεις στις κοινοπραξίες Κεντρικής Ελλάδας και Μορέας.
Το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι, για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων, έχουν αποφασίσει να ισχύσουν εκπτώσεις από 10% έως 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης (κατόχους «fast pass»). Παράλληλα θα ισχύσουν ειδικές ρυθμίσεις σε περιοχές όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι, με υποχρέωση των παραχωρησιούχων να διασφαλίζουν ανοιχτές εναλλακτικές διαδρομές για τοπικές μετακινήσεις.
Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης χαρακτήρισε σημαντική για τη χώρα τη χθεσινή ημέρα, τονίζοντας ότι «ξεκινούν τα έργα σημαίνει ξεκινάει η Ελλάδα για την ανάπτυξη. Η επίδραση στο ΑΕΠ θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015. Πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια το επόμενο οκτάμηνο και στη συνέχεια περιμένουμε αλυσιδωτά πολύ θετικές συνέπειες στις τοπικές οικονομίες». Ο υπουργός είπε ακόμη ότι «πετύχαμε κάτι που στην αρχή, το 2011, τότε που άρχισαν οι διαπραγματεύσεις, φαινόταν αδιανόητο στις διαπραγματεύσεις με τις κατασκευαστικές, τους παραχωρησιούχους, τις τράπεζες, την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ολα αυτά τότε φαίνονταν ακατόρθωτα. Να καταλήξουμε δηλαδή σε συμφωνία ενός πραγματικά πολύπλοκου έργου».
Πλαισιωμένος από τον Ε. Βιδάλη, που είχε οριστεί ειδικός διαπραγματευτής για την αναμόρφωση των συμβάσεων, με απόφαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τους ειδικούς συμβούλους, ο υπουργός Υποδομών προχώρησε σε αναλυτική παρουσίαση των νέων συμβάσεων, τονίζοντας αφ' ενός μεν ότι η κατάργηση των συμβάσεων και η επαναπροκήρυξη των δρόμων ως δημόσιων έργων θα είχε τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις για το Δημόσιο και μεγάλες καθυστερήσεις, αφ' ετέρου δε πως με τις αναθεωρημένες συμβάσεις είναι διασφαλισμένα τα συμφέροντα του Δημοσίου και οι παραχωρησιούχοι αναλαμβάνουν το ρίσκο της επένδυσής τους, χωρίς εγγυήσεις εσόδων και κυκλοφοριακών φόρτων στους δρόμους.
Παραδείγματα διαδρομών
* Στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη με Ι.Χ. αυτοκίνητο σήμερα η διαδρομή ανά σκέλος κοστίζει σε διόδια 22,15 ευρώ και θα αυξηθεί σε 28,10 ευρώ. Δηλαδή η διαδρομή μετ' επιστροφής από 44,30 ευρώ αυξάνεται σε 56,20 ευρώ (αύξηση 21%).
* Στη διαδρομή Αθήνα-Λαμία το κόστος των διοδίων ανά σκέλος μετάβασης αυξάνεται από 8,75 σε 13 ευρώ. Δηλαδή το συνολικό κόστος του ταξιδιού σε διόδια ανέρχεται από 17,50 σε 26 ευρώ (αύξηση 33%).
* Εντυπωσιακή είναι η αύξηση στο τμήμα Αθήνα-Σκάρφεια, όπου η αύξηση που θα επιβληθεί αγγίζει το 60%. Το κόστος διοδίων διαμορφώνεται από 7,1 σε 11,35 ευρώ, δηλαδή αντίστοιχα για ταξίδι μετ' επιστροφής από 14,20 σε 22,70 ευρώ.
Κομμένα χιλιόμετρα
Κόβονται οριστικά από τις συμβάσεις παραχώρησης 285 χλμ., συνολικά, αυτοκινητοδρόμων στη Δυτική Πελοπόννησο και την Κεντρική Ελλάδα. Ταυτοχρόνως, το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει δέσμευση για τα κομμένα τμήματα, από τα 145 χλμ. στο δυτικό άξονα Πελοποννήσου να υλοποιηθούν άμεσα τα 105 χλμ., με χρηματοδότηση από το «νέο ΕΣΠΑ» και στα υπόλοιπα 40 χλμ. στην προστατευόμενη περιοχή της λίμνης Καϊάφα να γίνει απλώς αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου.
Από τα 231 χλμ. του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65) έγινε γνωστό ότι με συμβάσεις παραχώρησης θα κατασκευαστούν σε αυτή τη φάση μόνο 90 χλμ. Για τα 140 χλμ. θα αποφασιστεί σε μεταγενέστερο χρόνο εάν και πότε θα γίνουν ως δημόσια έργα. Σε αυτό τον αυτοκινητόδρομο μένουν απ' έξω τα τμήματα Λαμίας - Ξυνιάδας και Τρικάλων - Γρεβενών.Κόβονται οριστικά από τις συμβάσεις παραχώρησης 285 χλμ., συνολικά, αυτοκινητοδρόμων στη Δυτική Πελοπόννησο και την Κεντρική Ελλάδα. Ταυτοχρόνως, το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει δέσμευση για τα κομμένα τμήματα, από τα 145 χλμ. στο δυτικό άξονα Πελοποννήσου να υλοποιηθούν άμεσα τα 105 χλμ., με χρηματοδότηση από το «νέο ΕΣΠΑ» και στα υπόλοιπα 40 χλμ. στην προστατευόμενη περιοχή της λίμνης Καϊάφα να γίνει απλώς αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου.