Την επίτευξη συμφωνίας για την έναρξη των πρόδρομων εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους, επικυρώνει εντός της ημέρας η κυβέρνηση, θέτοντας το πλαίσιο με το οποίο θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες στις τέσσερις παγωμένες συμβάσεις παραχώρησης.
Ο «λογαριασμός» θα φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ, με το δημόσιο να αποδέχεται να αποζημιώσει τις τέσσερις εργολαβικές κοινοπραξίες και να καταβάλλει μέρος του ποσού ως προκαταβολή για να ξεκινήσουν οι προκαταρκτικές εργασίες στα έργα (επανεργοποίηση μελετητών, πρόσληψη προσωπικού, οργάνωση εργοταξίων κ.α).
Συνολικά οι προκαταβολές προβλέπεται να υπερβούν τα 150 εκατ. ευρώ χωρίς να είναι απολύτως σαφής η πηγή χρηματοδότησης, που πιθανολογείται ότι θα είναι κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Άλλωστε με κοινοτικό χρήμα έχει δεσμευτεί το υπουργείο Ανάπτυξης ότι θα επανακινήσουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, το οποίο θα εξασφαλιστεί μέσα από δάνειο 650 εκ. ευρώ που θα δώσει στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και από κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Η πραγματικότητα όμως είναι ακόμα πιο επικερδής για τους εργολάβους, για τους οποίους τα 400 εκατ. ευρώ γίνονται αυτόματα 800 εκ. ευρώ αν συνυπολογιστούν και οι αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και συμπληρωματικές συμβάσεις που έχουν εξασφαλιστεί μέχρι σήμερα.
Ο «λογαριασμός» θα φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ, με το δημόσιο να αποδέχεται να αποζημιώσει τις τέσσερις εργολαβικές κοινοπραξίες και να καταβάλλει μέρος του ποσού ως προκαταβολή για να ξεκινήσουν οι προκαταρκτικές εργασίες στα έργα (επανεργοποίηση μελετητών, πρόσληψη προσωπικού, οργάνωση εργοταξίων κ.α).
Συνολικά οι προκαταβολές προβλέπεται να υπερβούν τα 150 εκατ. ευρώ χωρίς να είναι απολύτως σαφής η πηγή χρηματοδότησης, που πιθανολογείται ότι θα είναι κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Άλλωστε με κοινοτικό χρήμα έχει δεσμευτεί το υπουργείο Ανάπτυξης ότι θα επανακινήσουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, το οποίο θα εξασφαλιστεί μέσα από δάνειο 650 εκ. ευρώ που θα δώσει στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και από κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Η πραγματικότητα όμως είναι ακόμα πιο επικερδής για τους εργολάβους, για τους οποίους τα 400 εκατ. ευρώ γίνονται αυτόματα 800 εκ. ευρώ αν συνυπολογιστούν και οι αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και συμπληρωματικές συμβάσεις που έχουν εξασφαλιστεί μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με τα όσα είχε ανακοινώσει ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, τον περασμένο Δεκέμβριο οι αποζημιώσεις θα ήταν στα επίπεδα των 280 εκατ. ευρώ. Η επιμήκυνση των διαπραγματεύσεων ανέβασε το ύψος τους, χωρίς μάλιστα να αποσυρθούν οι διεκδικήσεις σε κάποια έργα όπως έχει δηλώσει η κυβέρνηση για να δικαιολογήσει το μεγάλο «μπαχτσίσι». Για παράδειγμα ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν κατάφερε να γεφυρώσει τις διαφορές σε κάποιες διεκδικήσεις με τοπ δημόσιο, οι οποίες θα ακολουθήσουν το δρόμο της διαιτησίας.
Οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι πρόδρομες εργασίες θα πάρουν δύο με τρεις μήνες για να μπουν σε φουλ τροχιά τα εργοτάξια, κρίνονται όμως αναγκαίες μέχρι να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με τις τράπεζες και να επικυρωθούν από τη βουλή και την ΕΕ.
Στην Ολυμπία Οδό (Κορίνθου-Πατρών) λίγο πριν παγώσει η κατασκευή εργάζονταν 5.000 άνθρωποι και σε κάθε χιλιόμετρο γίνονταν εργασίες. Αντίστοιχα στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δούλευαν 11 εργοτάξια από τα οποία σήμερα στο ρελαντί εργάζονται τα έξι. Στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών σημειώνουν ότι θα πάρει χρόνο για να ανεβάσουν στροφές και δηλώνουν ότι οι μπουλντόζες στα έργα ενδεχομένως να ξεκινήσουν πριν το καλοκαίρι και με φουλ ρυθμούς από το Φθινόπωρο.
Κατά πληροφορίες η Ολυμπία Οδός θα αποζημιωθεί συνολικά με 130 εκατ. ευρώ λαμβάνοντας προκαταβολή 60 εκατ. ευρώ. Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου θα λάβει 84 εκατ. ευρώ από τα οποία άμεσα θα πάρει τα 25 εκατ. η Νέα Οδός 100 εκ. για να πάρει προκαταβολή 30 εκατ. ευρώ και ο Ε65 83 εκατ. ευρώ από τα οποία θα πάρει 40 εκατ. ευρώ.
Οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι πρόδρομες εργασίες θα πάρουν δύο με τρεις μήνες για να μπουν σε φουλ τροχιά τα εργοτάξια, κρίνονται όμως αναγκαίες μέχρι να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με τις τράπεζες και να επικυρωθούν από τη βουλή και την ΕΕ.
Στην Ολυμπία Οδό (Κορίνθου-Πατρών) λίγο πριν παγώσει η κατασκευή εργάζονταν 5.000 άνθρωποι και σε κάθε χιλιόμετρο γίνονταν εργασίες. Αντίστοιχα στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δούλευαν 11 εργοτάξια από τα οποία σήμερα στο ρελαντί εργάζονται τα έξι. Στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών σημειώνουν ότι θα πάρει χρόνο για να ανεβάσουν στροφές και δηλώνουν ότι οι μπουλντόζες στα έργα ενδεχομένως να ξεκινήσουν πριν το καλοκαίρι και με φουλ ρυθμούς από το Φθινόπωρο.
Κατά πληροφορίες η Ολυμπία Οδός θα αποζημιωθεί συνολικά με 130 εκατ. ευρώ λαμβάνοντας προκαταβολή 60 εκατ. ευρώ. Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου θα λάβει 84 εκατ. ευρώ από τα οποία άμεσα θα πάρει τα 25 εκατ. η Νέα Οδός 100 εκ. για να πάρει προκαταβολή 30 εκατ. ευρώ και ο Ε65 83 εκατ. ευρώ από τα οποία θα πάρει 40 εκατ. ευρώ.
Πηγή:
http://www.protothema.gr/environment/article/?aid=271086