20 Φεβ 2013

ΣτΕ: Νόμιμο το πρόστιμο των 200 ευρώ για όσους δεν πληρώνουν διόδια

Νόμιμο έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) το πρόστιμο των 200 ευρώ που επιβάλλεται σε όσους δεν πληρώνουν τα διόδια, απορρίπτοντας σχετική προσφυγή που είχε καταθέσει ο δήμαρχος Ωρωπού, Ι. Οικονομάκος.

Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι το πρόστιμο αυτό είναι νόμιμο για λόγους που ανάγονται στο δημόσιο συμφέρον, ανεξάρτητα από το εάν η εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων έχει ανατεθεί σε ιδιωτικούς φορείς.

Ειδικότερα, το Δ' Τμήμα του ΣτΕ, κατόπιν πιλοτικής δίκης, έκρινε με απόφασή του (690/2013) πως η επιβολή προστίμου, όταν δεν καταβάλλεται από τους οδηγούς το αντίτιμο των διοδίων, «θεσπίστηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος», που αφορούν στην ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την ασφάλεια και τη λειτουργία των συγκοινωνιακών εγκαταστάσεων, αλλά και την προαγωγή της εμπιστοσύνης των πολιτών στην έννομη τάξη, που αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας».


Στην απόφασή του το ΣτΕ επισημαίνει ακόμη πως το αντίτιμο των διοδίων «εσφαλμένα υποστηρίζεται» πως ικανοποιεί τα συμφέροντα των ιδιωτικών φορέων.

Και αυτό διότι «αφενός κατά νόμο τα έσοδα από τα εισπραττόμενα πρόστιμα διατίθενται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και αφετέρου η θεσπιζόμενη με το άρθρο 17 του ν. 3920/2011 ρύθμιση, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο τα διόδια που εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους ιδιωτικούς φορείς, αλλά και τα διόδια που επιβάλλονται τόσο από την διάδοχο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, «Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων» (Τ.Ε.Ο. Α.Ε.), όσο και από τις Ανώνυμες Εταιρείες που (όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.), έχουν ιδρυθεί από το Δημόσιο με σκοπό τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων οδοποιίας».

Εκμετάλλευση από ιδιώτες
Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, ιδιωτικοί φορείς μπορούν να αναλάβουν, είτε με συμβάσεις εκτελέσεως έργων είτε με συμβάσεις παραχωρήσεως, τη κατασκευή και τη συντήρηση του οδικού δικτύου της χώρας, το οποίο συνιστά αποστολή της πολιτείας.

Όταν δε πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης, επισημαίνει το ΣτΕ, το εργολαβικό αντάλλαγμα μπορεί να συνίσταται είτε αποκλειστικά στο δικαίωμα εκμεταλλεύσεως του έργου είτε στο δικαίωμα εκμεταλλεύσεως του έργου σε συνδυασμό με την καταβολή αμοιβής. Το δικαίωμα δε εκμεταλλεύσεως του έργου περιλαμβάνει, κατά το ΣτΕ, και την είσπραξη διοδίων σύμφωνα με το άρθρο 6 του Ν. 2052/1992.

Η προσφυγή
Με την προσφυγή του, ο δήμαρχος Ωρωπού ζητούσε την ακύρωση του προστίμου των 200 ευρώ υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι το αντίτιμο των διοδίων επιβαρύνει σημαντικά τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού, που θέλουν να επισκεφθούν άλλες γειτονικές περιοχές και κυρίως το κέντρο της Αθήνας.

Ο ισχυρισμός αυτός του Δημάρχου δεν έγινε δεκτός από το ΣτΕ, καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσκόμισε στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για τους κατοίκους της συγκεκριμένης περιοχής υπάρχει και άλλο παράπλευρο δίκτυο της ΠΑΘΕ, μέσω του οποίου μπορούν να έχουν πρόσβαση στην πρωτεύουσα χωρίς να πληρώνουν διόδια.

Το πρόστιμο των 200 ευρώ είχε επιβληθεί στο δήμαρχο Ωρωπού στις 19 Μαρτίου 2011 όταν, οδηγώντας το αυτοκίνητό του στα διόδια Αφιδνών, δεν πλήρωσε τα διόδια, σήκωσε την μπάρα και έφυγε.


Πηγή:
http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/180653