...Μειωμένα κατά 45% τα έσοδα από διόδια
Η συμφωνία με τους εργολάβους παρουσιάστηκε ως... λήξη του α' ημιχρόνου των διαπραγματεύσεων από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη, με τον περιορισμό του φυσικού αντικειμένου δύο έργων και τη βεβαιότητα ότι τα διόδια όχι μόνο δεν θα μειωθούν, αλλά θα χρειαστεί και να αυξηθούν, με βάση, αρχικά, τις τιμαριθμικές αναπροσαρμογές και ενδεχομένως σε κάποια τμήματα που σήμερα οι αυξήσεις είχαν παγώσει και σε μεγαλύτερες αυξήσεις, όπως προβλέπουν οι αρχικές συμβάσεις.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η κυβέρνηση κάνει λόγο για τροποποίηση των συμβάσεων και όχι για νέες συμβάσεις. Πάνε περίπατο δηλαδή οι διαρροές περί μείωσης των διοδίων στα ατελή τμήματα των αυτοκινητοδρόμων, με το επιχείρημα «ότι η πολιτική των διοδίων δεν μπορεί να αλλάξει στη σημερινή οικονομική συγκυρία, γιατί αυτό θα υπονόμευε τη βιωσιμότητα των έργων».
Σήμερα, τα έσοδα από τα διόδια έχουν μειωθεί κατά 45%, γεγονός που έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο χρηματοδοτικό κενό στα έργα που θα κληθεί να επιμεριστεί το Δημόσιο και οι παραχωρησιούχοι.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα έσοδα από τα μελλοντικά διόδια του Δημοσίου, που με όρους 2007 είχαν υπολογιστεί περίπου στα 20 δισ. ευρώ, έχουν εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ.
Η κυβέρνηση πάντως αισθάνεται ικανοποιημένη από τον περιορισμό των διεκδικήσεων των τεχνικών εταιρειών, που φτάνουν τα 280 εκατ. ευρώ και εμφανίζονται «ψαλιδισμένες» κατά 50%.
Σημειώνει όμως ότι, για να πληρωθούν οι εργολάβοι, θα χρειαστεί να προσκομίσουν τα σχετικά παραστατικά, τα οποία θα ελεγχθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.
Ποια τμήματα δεν θα γίνουν
Με βάση τη συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχων, σε πρώτη φάση θα προχωρήσει το 80% του φυσικού αντικειμένου των οδικών έργων. Το 20% μετατίθεται αόριστα για να γίνει μέσα στην επόμενη τριετία!
Στα τμήματα που αποκτούν αβέβαιο μέλλον περιλαμβάνονται στην Ολυμπία Οδό το κομμάτι από την Πάτρα έως την Τσακώνα, μήκους 74 χιλιομέτρων, για το οποίο μάλιστα έχουν διατεθεί 50 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις και 90 εκατ. ευρώ για κατασκευαστικές εργασίες.
Στον Ε65 το τμήμα από την Λαμία ως τον κόμβο Ξυνιάδας (πριν το Δομοκό, εξαιτίας του αυξημένου κόστους που προκαλούσε η κατασκευή ενός τούνελ) και το βόρειο κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου από τα Τρίκαλα έως την Παναγιά (είναι το τμήμα για το οποίο υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ)...
Ολόκληρο το άρθρο:
http://www.protothema.gr/environment/article/?aid=243128