7 Οκτ 2012

Ψευδείς μειώσεις (με μετακύλιση του κόστους στο Δημόσιο και άρα στον Λαό) για τα διόδια

Αναδημοσιεύουμε από την Καθημερινή με υπογράμμιση εκ μέρους του μπλογκ (ένα έργο που έχουμε ξαναδεί)


Γενναίες μειώσεις των διοδίων στα υπό κατασκευήν τμήματα και σταδιακές αυξήσεις στα ολοκληρωμένα είναι οι βασικοί άξονες της νέας πολιτικής διοδίων στους τέσσερις «προβληματικούς» οδικούς άξονες. Το Δημόσιο θα αναλάβει να καλύψει το κόστος των μειώσεων, δεν έχει ωστόσο διευκρινιστεί αν θα αναλάβει να καλύψει και τη διαφορά ανάμεσα στις αυξήσεις που θα πραγματοποιηθούν και στις αυξήσεις που θα έπρεπε (βάσει των συμβάσεων) να πραγματοποιηθούν.

Οι διαπραγματεύσεις, λοιπόν, μεταξύ παραχωρησιούχων και Δημοσίου βρίσκονται στο τελικό στάδιο και την επόμενη εβδομάδα αναμένονται ανακοινώσεις. Μέχρι στιγμής φαίνεται να έχει οριστικοποιηθεί η «σωτηρία» του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) και της Νέας Οδού (Ιόνια οδός και τμήμα Μεταμόρφωσης - Σκάρφειας της ΠΑΘΕ), ενώ σε κρίσιμο στάδιο βρίσκονταν οι συζητήσεις για τις άλλες δύο παραχωρήσεις, την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) και την Κεντρική Οδό (Ε65).

Βασικό κομμάτι των διαπραγματεύσεων αποτελεί η νέα πολιτική διοδίων, η οποία θα εφαρμοστεί με μικρές παραλλαγές και στους τέσσερις αυτούς άξονες (αν τελικά επιβιώσουν). Η νέα πολιτική έχει 3 βασικές αρχές:

1. Μείωση των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα, με το σκεπτικό ότι ο οδηγός δεν απολαμβάνει τις υπηρεσίες που πληρώνει. Η πρόβλεψη αυτή αφορά την εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών και το τμήμα Ευαγγελισμού - Σκοτίνας της ΠΑΘΕ. Σύμφωνα λοιπόν με την πρόταση του Δημοσίου, το κράτος αναλαμβάνει το κόστος της μείωσης των διοδίων στα προ-συμβατικά ή σχεδόν στα προ-συμβατικά επίπεδα, για όσο διάστημα διαρκεί η κατασκευή των συγκεκριμένων τμημάτων (μετά οι τιμές θα αυξηθούν στα οριζόμενα από τη σύμβαση επίπεδα). Υπολογίζεται ότι το κόστος για το τμήμα Κορίνθου - Πάτρας είναι 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, για το Ευαγγελισμός - Σκοτίνα 3,8 εκατομμύρια ετησίως (η περίοδος κατασκευής υπολογίζεται σε 3-4 έτη ακόμα, ανάλογα με το έργο).

2. Σταδιακή αύξηση των διοδίων στα ολοκληρωμένα τμήματα, βάσει χρονοδιαγράμματος που δεν θα συνδέεται με την πρόοδο των έργων. Σήμερα οι χρεώσεις ποικίλλουν ως εξής (σε τιμές 2003): από 0,025 ευρώ ανά χιλιόμετρο στη Νέα Οδό και 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου έως 0,032 ευρώ/χλμ. στην Ολυμπία Οδό και 0,04 ευρώ στην Κεντρική Οδό. Για παράδειγμα, αν οι αυξήσεις στα διόδια είχαν προχωρήσει σύμφωνα με τις συμβάσεις, τότε λ.χ. ο σταθμός Πελασγίας (αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) θα χρέωνε 3,50 ευρώ στα Ι.Χ. αντί για 2,60 ευρώ σήμερα. Ειδικά για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, το πιθανότερο είναι να αποφασιστεί το άνοιγμα του σταθμού Κλειδιού (Αιγίνιο Πιερίας). Το κλείσιμο του σταθμού (το οποίο είχε παρουσιαστεί ως... νίκη του Δημοσίου) κοστίζει στο Δημόσιο περίπου 400.000 ευρώ μηνιαίως (ποσό που αντιστοιχεί στη διαφορά ανάμεσα στις διελεύσεις από τον -προηγούμενο- σταθμό διοδίων Λεπτοκαρυάς και εκείνες του Κλειδιού που καταγράφονται ηλεκτρονικά). Μέρος του κόστους επιμερίστηκε στον σταθμό διοδίων Λεπτοκαρυάς (καθώς χρεώνει για μεγαλύτερη χιλιομετρική απόσταση), επομένως όταν ανοίξει ο σταθμός στο Κλειδί, τα διόδια Λεπτοκαρυάς θα μειωθούν σχεδόν στο μισό.

3. Τέλος, καθένας από τους παραχωρησιούχους θα πρέπει να εκπονήσει άμεσα μια σοβαρή εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες του δρόμου. Με τον τρόπο αυτό (παράλληλα με την ολοκλήρωση των παραδρόμων) θα αποφευχθούν οι αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες.

Αγνωστο παραμένει τι θα αποφασιστεί τελικά για τους κόμβους της βόρειας Αθήνας (Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Κηφισιάς, Βαρυμπόμπης), στους οποίους είχε προβλεφθεί η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων. Το σίγουρο είναι ότι η τοποθέτηση διοδίων οποιασδήποτε μορφής σε κόμβους μέσα στη μητροπολιτική Αθήνα θα άνοιγε εκ νέου ένα σημαντικό μέτωπο αντίδρασης ενάντια στα διόδια,
το οποίο τη συγκεκριμένη στιγμή θα ήταν καλό να αποφευχθεί.