26 Ιουλ 2012

Εγνατία Οδός: τα διόδια έρχονται – τα φορτηγά φεύγουν

ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΤΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ – ΞΑΝΘΗΣ


Βαρέα οχήματα με ελληνικές, τουρκικές και βουλγαρικές πινακίδες επιλέγουν εναλλακτικούς οδούς εγείροντας σοβαρά ζητήματα οδικής ασφάλειας στις εθνικές και επαρχιακές οδούς



Εικόνες, που θυμίζουν περασμένες εποχές πριν ακόμα κατασκευαστεί η Εγνατία Οδός, θυμίζει η παλιά εθνική οδός Κομοτηνής – Ξάνθης, όπου παρατηρείται τους τελευταίους μήνες το φαινόμενο να κινούνται μεγάλα φορτηγά ελληνικών και ξένων εταιρειών. Το φαινόμενο προσέλαβε διαστάσεις όταν ξεκίνησε η λειτουργία του σταθμού διοδίων στον Ίασμο, αλλά εντείνεται καθημερινά καθιστώντας πλέον την κατάσταση εξαιρετική επικίνδυνη. 5,00 ευρώ πρέπει να καταβάλλουν στα διόδια τα επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά, λεωφορεία, δηλαδή οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο(α) με δύο ή μέχρι τρείς άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μ., ενώ 7,00 ευρώ πρέπει να πληρώσουν τα αρθρωτά λεωφορεία και βαρέα οχήματα, δηλαδή οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο(α) με τέσσερις ή περισσότερους άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μ. Επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν πέντε σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά) και στον Ίασμο Ροδόπης και η λειτουργία τους, σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές των καυσίμων, έχουν καταστήσει ασύμφορη την κυκλοφορία στον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Αυτό ισχύει φυσικά και για τους επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι επιλέγουν εναλλακτικούς δρόμους για να μεταφέρουν τα εμπορεύματα στον προορισμό τους. Και αυτό φαίνεται να ισχύει όχι μόνο για Έλληνες, αλλά και ξένους οδηγούς.


Η έντονη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων στην παλιά εθνική οδό Ξάνθης – Κομοτηνής αποδεικνύει στην πράξη ότι τα διόδια, ακυρώνουν την Εγνατία Οδό ως αναπτυξιακό εργαλείο και μετακυλύουν επικίνδυνη κίνηση σε επαρχιακούς οικισμούς. Μόλις σε διάστημα μισής ώρας, από τις 10.30 χθες το πρωί μέχρι και λίγο μετά τις 11.00 ο φακός του «Χ» εντόπισε και κατέγραψε δεκάδες φορτηγά να κινούνται από τον κόμβο της Εγνατίας Οδού στην δυτική είσοδο της πόλης με κατεύθυνση την Ξάνθη και αντίθετα δηλαδή από το Πόρτο Λάγος με προορισμό την Κομοτηνή. Φορτηγά με ελληνικές, τουρκικές και βουλγαρικές πινακίδες επιβαρύνουν έντονα την κίνηση στον δρόμο. Αγανακτισμένοι οδηγοί που κάνουν χρήση της παλιάς εθνικής οδού καταγγέλλουν το φαινόμενο αυτό στο «Χ». Είναι χαρακτηριστικά η δήλωση ενός πολίτη που κάνει χρήση του δρόμου καθημερινά, «Πρέπει να απαγορευτεί η κίνηση των μεγάλων φορτηγών, που κατεβαίνουν από την Εγνατία Οδό και πηγαίνουν η έρχονται από Ξάνθη μέσω Πόρτο Λάγους, γιατί θα θρηνήσουμε θύματα. Δε φτάνει που δίνονται ένα σωρό άδειες στα τουρκικά φορτηγά για να περνούν το Σαββατοκύριακο από την Εγνατία ενώ απαγορεύεται, αυτοί κατεβαίνουν και από την Εγνατία και πηγαίνουν μέσω Πόρτο Λάγους».


Η πρόθεση της Εγνατίας Α.Ε. να καθιερώσει νέα διόδια στη Μουσθένη Καβάλας από τον Ιανουάριου του 2013, αναμένεται να επιτείνει το φαινόμενο αυτό ευρύτερα στην Αν. Μακεδονία και Θράκη, αφού οι οδηγοί θα προτιμήσουν εναλλακτικές και σίγουρα πιο επικίνδυνες διαδρομές.

Τα επαρχιακά οδικά δίκτυα δεν διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές για να υποδεχτούν αυξημένη κίνηση οχημάτων και ιδιαίτερα των φορτηγών. Ειδικότερα η παλιά εθνική οδός Κομοτηνής – Ξάνθης διέρχεται από πολλούς οικισμούς στους δύο νομούς, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες ο δρόμος παρουσιάζει αυξημένη κυκλοφορία προς τις παραλιακές ζώνες. Επιπλέον ο δρόμος χρησιμοποιείται και από αγροτικά μηχανήματα που κινούνται προς καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Η λειτουργία νέου σταθμού στα όρια της Περιφέρειας αναμένεται επιπλέον να προκαλέσει επί πλέον επιβάρυνση στη διακίνηση προϊόντων, στην προσφορά υπηρεσιών και στην μετακίνηση των πολιτών. Τα νέα διόδια όχι μόνον δε δημιουργούν ισοδύναμες εισπράξεις, αλλά εκτρέπουν την κυκλοφορία μεγάλων οχημάτων εκτός της Εγνατίας Οδού, μέσα από οικισμούς δημιουργώντας νέα προβλήματα και κινδύνους για τους πολίτες.


ΤΟ «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ» ΥΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

Ενδεικτικά της επικίνδυνης πραγματικότητας που διαμορφώνεται στα εθνικά και επαρχιακά δίκτυα είναι στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα το «Παρατηρητήριο» της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για το έτος 2011 στα ανατολικά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, από Θεσσαλονίκη μέχρι Έβρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία η μείωση της κυκλοφορίας ήταν της τάξης του 15% πέρσι σε σύγκριση με το 2010, τάση η οποία συνεχίζεται και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμοδίων με πιο έντονο ρυθμό και φέτος.
Το σίγουρο είναι ότι η Περιφέρεια δεν πρέπει να παραμένει παρατηρητής στην όλη κατάσταση, αλλά οφείλει να προχωρήσει σε μια συνολική ρύθμιση, όλου του συγκοινωνιακού δικτύου που την διασχίζει.


Πηγή:
http://www.xronos.gr/detail.php?ID=83283