...Το υπουργείο Υποδομών και οι κοινοπραξίες έχουν συμφωνήσει να διευκολυνθούν οι παραχωρήσεις ταμειακά από ποσοστό των διοδίων που αναλογεί στο κράτος προκειμένου να καταστεί ευκολότερη η χρηματοδότηση των έργων με πόρους που θα επιστραφούν στο Δημόσιο στο μέλλον. Η «συνταγή» προβλέπει ότι τα χρήματα από τα διόδια θα εξυπηρετούν πρωτίστως τις δανειακές ανάγκες των έργων, τη λειτουργία και τη συντήρηση και οριακά τη μη απώλεια των κεφαλαίων των παραχωρησιούχων.
Σημειωτέον ότι αντίστοιχο πρόβλημα στην Ισπανία λύθηκε με άτοκη δανειοδότηση από το κράτος.
Πρόκειται για ένα σενάριο «lose-lose», δηλαδή αμοιβαίων υποχωρήσεων με ζημιές για όλες τις πλευρές, το οποίο όμως θα κρατήσει τα έργα ζωντανά, αφού το Δημόσιο θα εγγυηθεί το «χάσμα» μεταξύ των υφιστάμενων κυκλοφοριακών ροών και των χαμηλότερων εκτιμήσεων κυκλοφορίας (και άρα εσόδων) που υπάρχουν στις συμβάσεις. Μάλιστα, το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης πήρε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αντίθετα, πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι επί 16 μήνες υπήρξε μηδενική πρόοδος στις συζητήσεις και ομολογούν ότι το οικονομικό «μείγμα» των συμβάσεων αναπόφευκτα θα αλλάξει προκειμένου να σωθούν τα έργα και να διασφαλιστεί η τιτλοποίηση των εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια.
«Η οικονομική ισορροπία των έργων θα επηρεαστεί. Το Δημόσιο αρχικά υπολόγιζε 25 δισ. ευρώ από τα διόδια, σήμερα όμως δεν ξέρουμε πόσα θα είναι αυτά τα χρήματα. Για να σωθούν οι συμβάσεις το Δημόσιο θα πάρει λιγότερα. Οι παραχωρησιούχοι έχουν αξιώσεις και ακόμη δεν έχουμε φτάσει στο τελικό σημείο συμφωνίας, αφού ζητούν εγγυήσεις για την απόδοση των κεφαλαίων τους. Το Δημόσιο όμως δεν μπορεί να εγγυηθεί κέρδος» σημειώνουν.
Εν τω μεταξύ κύκλοι του υπουργείου Υποδομών σημειώνουν ότι θα ήταν καλύτερο να υπήρχε ένα ενιαίο κέντρο για τη διαπραγμάτευση που θα έπρεπε να είναι το ίδιο το υπουργείο και διαπιστώνουν ότι η εμπλοκή του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων στις συζητήσεις αποπροσανατολίζει από τον στόχο της επανέναρξης των έργων αφού εκ των πραγμάτων έχει διαφορετικές προτεραιότητες.
«Αγκάθι» η δημιουργία ανεξάρτητης αρχής
Προβληματισμό έχει δημιουργήσει στις εταιρείες το ενδεχόμενο σύστασης ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής αυτοκινητοδρόμων, στόχος που εκπορεύεται - χωρίς να αναφέρεται ρητά - από το νέο μνημόνιο, ενώ ενόχληση έχει προκληθεί και στο υπουργείο Υποδομών.
Κύκλοι των κοινοπραξιών δηλώνουν την έκπληξή τους και υπογραμμίζουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης έγιναν κατόπιν διαγωνισμού και θεσμοθετήθηκαν με νόμο, γεγονός το οποίο συνεπάγεται ότι οποιαδήποτε ρυθμιστική παρέμβαση θα προσέκρουε στο κοινοτικό κεκτημένο. Αλλωστε, όπως εξηγούν, και άλλες χώρες «τρέχουν» δεκάδες παραχωρήσεις χωρίς να έχουν συστήσει ανεξάρτητη αρχή και εκτιμούν ότι η εμπλοκή της θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκτροπή από το πλαίσιο της συμφωνίας και να χαλάσει τη «συνταγή».
Αντίθετα, πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι η δημιουργία μιας τέτοιας αρχής προβλέφθηκε από την τρόικα για τον έλεγχο μονοπωλιακών και ολιγοπωλιακών αγορών...
Περισσότερα:
http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=449067
http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=449067
Οι υπογραμμίσεις και ο τίτλος εκ μέρους του μπλογκ