30 Νοε 2011

Κρίση και διόδια «αδειάζουν» την Εγνατία Οδό

Τα διόδια που ξεφυτρώνουν το ένα μετά το άλλο, η οικονομική κρίση και οι τιμές των καυσίμων περιορίζουν τις μετακινήσεις στην Εγνατία Οδό. Σύμφωνα με στοιχεία του «Παρατηρητηρίου» της Εγνατία Οδού, στο ανατολικό τμήμα και ειδικότερα σε αυτό που διέρχεται την Περιφέρεια ΑΜ-Θ, η μείωση της κίνησης το 2010 σε σχέση με το 2009, αγγίζει το 15% με τάσεις να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το ποσοστό...


Τα διόδια που ξεφυτρώνουν το ένα μετά το άλλο, η οικονομική κρίση και βέβαια οι τιμές των καυσίμων περιορίζουν όπως είναι πλέον ξεκάθαρο τις μετακινήσεις στην Εγνατία Οδό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Παρατηρητηρίου» της Εγνατίας οδού, στο ανατολικό τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, και ειδικότερα στο τμήμα που διέρχεται την Περιφέρεια ΑΜΘ, η μείωση της κίνησης το 2010 σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία αγγίζει το 15% (13% στο τμήμα Άγιος Σίλας – Άσπρη Άμμος) με τις τάσεις που επικρατούν να φαίνεται το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο τη χρονιά που έρχεται και δε αποκλείεται το ποσοστό της μείωσης του 2011 σε σχέση με το 2010 να αγγίξει ακόμη και το 25%!

Τα στοιχεία που υπάρχουν ήδη αναρτημένα στο Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού (2005 - 2010) από το καλοκαίρι αποδεικνύουν περίτρανα πως η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο ολοένα και αυξάνεται στο δυτικό τμήμα του και ειδικότερα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ηγουμενίτσα ενώ το αντίθετο συμβαίνει από την Θεσσαλονίκη και ανατολικά με εξαίρεση την περιοχή του κόμβου του Προφήτη που …όλως τυχαίως ξεκίνησε η λειτουργία διοδίων! Κάτι παραπάνω από σίγουρη θεωρείται η μείωση των ποσοστών στην περιοχή της Θράκης όπου πρόσφατα ξεκίνησε να λειτουργεί ο σταθμός διοδίων του Ιάσμου, η παράκαμψη του οποίου καθόλου δεν προβληματίζει τους κατοίκους της περιοχής!

Δεν είναι μάλιστα λίγοι οι οδηγοί που σημειώνουν πως περιοχές όπως το Πόρτο Λάγος κλπ θα ζήσουν και πάλι ημέρες δόξας! Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η μείωση της κυκλοφορίας εξισορροπείται κατά κάποιο τρόπο από τα βαρέα οχήματα που εκτελούν μεταφορές και όπως και να χει δεν έχουν πολλές εναλλακτικές ενώ η μείωση στην κίνηση των ΙΧ είναι πλέον ορατή σε κάθε οδηγό που χρησιμοποιεί τον αυτοκινητόδρομο...

Υπενθυμίζεται τέλος πως τα στοιχεία αυτά δύσκολα μπορούν να αμφισβητηθούν καθώς στη δική μας περιοχή το 2010 είχαν παραδοθεί σε κυκλοφορία όλα τα τμήματα του δρόμου σε αντίθεση με περιοχές των Ιωαννίνων όπου δεν υπάρχουν στοιχεία παλιότερων ετών…

Γύρω απ τη Θεσσαλονίκη η κίνηση

Όπως φαίνεται ακόμη και από μια σύντομη ανάγνωση των στοιχείων του Παρατηρητηρίου, από τις μετρήσεις φόρτου που έγιναν την τελευταία εξαετία (2005 - 2010) στην Εγνατία, προκύπτει ότι αυξημένη κίνηση παρατηρείται στα τμήματα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Καλοχωρίου και Σερρών, που λειτουργούν ουσιαστικά ως εξωτερική περιφερειακή οδός για την πόλη της Θεσσαλονίκης καθώς και στα σημεία του αυτοκινητόδρομου που το ένα άκρο είναι η συμπρωτεύουσα, όπως τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Σέρρες, Θεσσαλονίκη – Κιλκίς αφού οι περισσότερες από τις μετακινήσεις αυτές πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση.

Και όμως, οι παλιότερες αποφάσεις για λειτουργία σταθμών διοδίων στην περιοχή θάφτηκε στα συρτάρια μετά από τις γνωστές παρεμβάσεις Υπουργών που κατάγονται από τη Θεσσαλονίκη και με ευθύνη τους ματαιώθηκε ο σχεδιασμός. Οι μεγαλύτερες πάντως αυξήσεις κυκλοφορίας καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Μέτσοβο – Γρεβενά, για την οποία η Εγνατία οδός λειτούργησε πλήρως το 2009.

Σχετικά αυξημένα ποσοστά και στο τμήμα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Σερρών – Προφήτη και Ασπροβάλτας – Στρυμόνα. Ο τελευταίος κόμβος φαντάζει πάντως ως η πιθανότερη πλέον τοποθεσία για τη λειτουργία διοδίων αφού πέρα από την σύνδεση Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, έχει σαφώς περισσότερη κίνηση σε σχέση με το τμήμα του αυτοκινητόδρομου που διαπερνά την Πιέρια κοιλάδα και όπως και να χει, αυτό το γνωρίζουν οι αρμόδιοι…

Που να ανοίξει και ο νέος σταθμός

Η μείωση της κίνησης θα μπορούσε να είναι ένα από τα βασικά επιχειρήματα φορέων και πολιτών που τάσσονται κατά της λειτουργίας των διοδίων αφού είναι ξεκάθαρο πλέον πως ο δρόμος δεν παρουσιάζει την ίδια κίνηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Τα στοιχεία δύσκολα θα ανατραπούν μετά και τις ανακοινώσεις πως η κατασκευή ενός επιπλέον σταθμού στη Μουσθένη ή στο Στρυμόνα θεωρείται κάτι παραπάνω από δεδομένη.

Η αύξηση στους δρόμους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εναλλακτικές αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα ενώ η ύπαρξη δύο σταθμών στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Καβάλα θα λειτουργήσει ανασταλτικά για χιλιάδες τουρίστες που από τη συμπρωτεύουσα είχαν αρχίσει ήδη από πέρυσι το καλοκαίρι να καλοβλέπουν τις παραλίες του δήμου Παγγαίου και της Καβάλας καθώς δεν είναι πλέον εύκολο να παραβλέψουν τα σχεδόν 10 ευρώ που θα χρειάζεται να πληρώσει κάποιος το καλοκαίρι για το πήγαινε έλα από τη Θεσσαλονίκη στην Καβάλα.

Υπενθυμίζεται πως το αντίτιμο των διοδίων θα αυξηθεί τον Απρίλιο και θα κυμαίνεται στα 2,40 ευρώ οπότε πέρα από τα καύσιμα ο επισκέπτης θα πρέπει να υπολογίζει ένα επιπλέον δεκάευρο στα έξοδα του…

Τα οχηματοχιλιόμετρα

Σύμφωνα με τις μετρήσεις των τελευταίων ετών, το 2010, η συνολική κίνηση στον άξονα της Εγνατίας οδού ισοδυναμεί με 3,097 δισ. οχηματοχιλιόμετρα* και ήταν μειωμένη κατά 2% σε σχέση με το 2009, όταν η συνολική κίνηση έφθασε τα 3,174 οχηματοχιλιόμετρα. Η μεγαλύτερη κινητικότητα στον άξονα της Εγνατίας οδού εμφανίζεται στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου διανύθηκαν 1,59 δισ. οχηματοχιλιόμετρα (52%). Το 26% των οχηματοχιλιομέτρων διανύθηκε στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία είναι η περιφέρεια με το μεγαλύτερο σε μήκος τμήμα της Εγνατίας οδού, και ακολουθούν η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος με 11% η καθεμία. Κανείς δεν αμφιβάλει για το γεγονός πως τα στοιχεία του 2011 θα είναι κάτι παραπάνω από απαισιόδοξα!


Πηγή:
http://www.evdomi.gr/pub/starcms/repository/static/articles/ar_64620_1.asp