ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ: ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΦΤΑΝΟΥΝ ΤΑ 2 ΧΡΟΝΙΑ
Μόνον οι αυξήσεις στα διόδια τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια στις συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους και οι οδηγοί στην εποχή του μνημονίου καλούνται να φορτωθούν το κόστος κατασκευής των έργων που προχωρούν με καθυστερήσεις από 12 έως και 24 μήνες.
Συνεπές προς τους εργολάβους φαίνεται ότι είναι και το Δημόσιο, αφού καταβάλλει την προβλεπόμενη συμμετοχή του ακόμη και όταν δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Ανεπίσημες πηγές αναφέρουν ότι έχει ήδη διατεθεί από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους περίπου το 60% της δημόσιας συμμετοχής.
Για τα 160 χλμ. της εθνικής Κορίνθου-Πατρών, οι καθυστερήσεις ξεπερνούν τους 24 μήνες, χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση για την προοπτική ολοκλήρωσης του έργου. |
Μεγάλα κομμάτια του οδικού δικτύου είναι υπό κατασκευή, αλλά οι σταθμοί διοδίων λειτουργούν κανονικά και με τιμές που έχουν αυξηθεί έως και 180% σε λιγότερο από τρία χρόνια. Πιο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του τμήματος των περίπου 160 χλμ. της Κορίνθου-Πατρών, όπου στο 70% λειτουργούν 12 εργοτάξια και συχνά η κυκλοφορία διακόπτεται για να γίνουν κατεδαφίσεις υφιστάμενων γεφυρών.
Θα χρειαστεί να ανακατασκευαστούν περίπου 100 γέφυρες που εξυπηρετούν τον αυτοκινητόδρομο, το τοπικό οδικό δίκτυο αλλά και τη σιδηροδρομική γραμμή με την οποία «συναντώνται» σε πάνω από 15 σημεία. Είναι προβλήματα που τινάζουν στον αέρα το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, που ήδη παρουσιάζει καθυστέρηση δύο ετών και δεν υπάρχει καμία δέσμευση για την προοπτική ολοκλήρωσης των έργων.
Η κοινοπραξία ήταν υποχρεωμένη να ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό του τμήματος Ελευσίνα-Αρχαία Κόρινθος ώς την άνοιξη του 2009, αλλά η ασφαλτόστρωση υλοποιήθηκε το καλοκαίρι, ενώ υπολείπονται κάποια τμήματα.
Στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας τα έργα εκσυγχρονισμού του τμήματος ως την Υλίκη σκόνταψαν σε μία απαλλοτρίωση. Για ένα ακίνητο έχει μπλοκαριστεί η κατασκευή νέου τμήματος 2 χλμ. στις στροφές της Υλίκης, που έπρεπε να έχει δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2009. Αν προχωρήσουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, τα έργα θα τελειώσουν το φθινόπωρο. Προς το παρόν, λειτουργεί ως άλλοθι για τις καθυστερήσεις των εργολάβων.
Αλλά και στο υπόλοιπο τμήμα δεν υλοποιήθηκαν ως τον Αύγουστο του 2009 16 δράσεις, που περιγράφονται αναλυτικά σε 20σέλιδο υπόμνημα 10 εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης στη βορειοανατολική Αττική, το οποίο κατατέθηκε στο υπουργείο Υποδομών, τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και τον γενικό επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, ο ανεξάρτητος μηχανικός, που ασκεί την επίβλεψη των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, πιστοποίησε δύο φορές την τήρηση των προβλεπομένων από τη σύμβαση, με αποτέλεσμα να χορηγηθούν οι προβλεπόμενες κρατικές ενισχύσεις ύψους 132 εκατ. ευρώ, ενώ έπρεπε να επιβληθεί με βάση τη σύμβαση πρόστιμο ύψους 24 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις που υπολογίζονται σε 304 ημέρες. Επιπλέον, τους δόθηκε «πράσινο φως» να προχωρήσουν σε αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, από τις οποίες εισέπραξαν πρόσθετα έσοδα της τάξης των 43 εκατ. ευρώ.
Η συγκεκριμένη κοινοπραξία εισπράττει διόδια από το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας για να καλύψει το κόστος των έργων στο νέο αυτοκινητόδρομο Αντίρριο-Ιωάννινα. Στον άξονα αυτό έχουν αναπτυχθεί μόνον επτά εργοτάξια λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις. Στην περιοχή της Κλόκοβας τα έργα έχουν «παγώσει», καθώς η σύμβαση προβλέπει αναβάθμιση του υπάρχοντος δρόμου, αλλά οι τοπικοί φορείς ζητούν μέτρα προστασίας του βιότοπου, προσέφυγαν στο ΣτΕ και δικαιώθηκαν. Εδώ και μήνες το υπουργείο Υποδομών μελετά εναλλακτική λύση με σήραγγα, που θα εξασφαλίσει και το παράπλευρο δίκτυο, αλλά ακόμη δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.
Θα χρειαστεί να ανακατασκευαστούν περίπου 100 γέφυρες που εξυπηρετούν τον αυτοκινητόδρομο, το τοπικό οδικό δίκτυο αλλά και τη σιδηροδρομική γραμμή με την οποία «συναντώνται» σε πάνω από 15 σημεία. Είναι προβλήματα που τινάζουν στον αέρα το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, που ήδη παρουσιάζει καθυστέρηση δύο ετών και δεν υπάρχει καμία δέσμευση για την προοπτική ολοκλήρωσης των έργων.
Η κοινοπραξία ήταν υποχρεωμένη να ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό του τμήματος Ελευσίνα-Αρχαία Κόρινθος ώς την άνοιξη του 2009, αλλά η ασφαλτόστρωση υλοποιήθηκε το καλοκαίρι, ενώ υπολείπονται κάποια τμήματα.
Στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας τα έργα εκσυγχρονισμού του τμήματος ως την Υλίκη σκόνταψαν σε μία απαλλοτρίωση. Για ένα ακίνητο έχει μπλοκαριστεί η κατασκευή νέου τμήματος 2 χλμ. στις στροφές της Υλίκης, που έπρεπε να έχει δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2009. Αν προχωρήσουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, τα έργα θα τελειώσουν το φθινόπωρο. Προς το παρόν, λειτουργεί ως άλλοθι για τις καθυστερήσεις των εργολάβων.
Αλλά και στο υπόλοιπο τμήμα δεν υλοποιήθηκαν ως τον Αύγουστο του 2009 16 δράσεις, που περιγράφονται αναλυτικά σε 20σέλιδο υπόμνημα 10 εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης στη βορειοανατολική Αττική, το οποίο κατατέθηκε στο υπουργείο Υποδομών, τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και τον γενικό επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, ο ανεξάρτητος μηχανικός, που ασκεί την επίβλεψη των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, πιστοποίησε δύο φορές την τήρηση των προβλεπομένων από τη σύμβαση, με αποτέλεσμα να χορηγηθούν οι προβλεπόμενες κρατικές ενισχύσεις ύψους 132 εκατ. ευρώ, ενώ έπρεπε να επιβληθεί με βάση τη σύμβαση πρόστιμο ύψους 24 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις που υπολογίζονται σε 304 ημέρες. Επιπλέον, τους δόθηκε «πράσινο φως» να προχωρήσουν σε αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, από τις οποίες εισέπραξαν πρόσθετα έσοδα της τάξης των 43 εκατ. ευρώ.
Η συγκεκριμένη κοινοπραξία εισπράττει διόδια από το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας για να καλύψει το κόστος των έργων στο νέο αυτοκινητόδρομο Αντίρριο-Ιωάννινα. Στον άξονα αυτό έχουν αναπτυχθεί μόνον επτά εργοτάξια λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις. Στην περιοχή της Κλόκοβας τα έργα έχουν «παγώσει», καθώς η σύμβαση προβλέπει αναβάθμιση του υπάρχοντος δρόμου, αλλά οι τοπικοί φορείς ζητούν μέτρα προστασίας του βιότοπου, προσέφυγαν στο ΣτΕ και δικαιώθηκαν. Εδώ και μήνες το υπουργείο Υποδομών μελετά εναλλακτική λύση με σήραγγα, που θα εξασφαλίσει και το παράπλευρο δίκτυο, αλλά ακόμη δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.