11 Αυγ 2010

Οι λεγόμενες ...συμπληρωματικές συμβάσεις

Οι εργολάβοι της Ιονίας Οδού αναμένεται να κάνουν μέσα στο καλοκαίρι άλλη μια προσπάθεια, για να στήσουν τα αμφίπλευρα διόδια στον Κόμβο του Αγίου Στεφάνου, που είχαν σταματήσει, ύστερα από τις κινητοποιήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της περιοχής της Βορειοανατολικής Αττικής.
Παράλληλα, η Επιτροπή Μεγάλων Εργων της κυβέρνησης αποφάσισε πρόσφατα την επίσπευση της έναρξης διαδικασίας για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών διοδίων, έτσι ώστε σε 2,5 χρόνια, τουλάχιστον τα δύο τρίτα των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα να λειτουργούν με ηλεκτρονικά διόδια, τα οποία βέβαια θα είναι εξίσου πανάκριβα. Η επίσπευση αυτή αποφασίστηκε, ώστε να μην μπορεί κανείς οδηγός να περνάει χωρίς να πληρώνει το χαράτσι, για να προστατευθούν, δηλαδή, οι εργολάβοι από όσους αρνούνται σήμερα να πληρώσουν.

Την ίδια στιγμή, ο λαός υποχρεώνεται να πληρώσει στους μεγαλοεργολάβους και άλλα επιπλέον χρήματα, μέσω διαφόρων συμπληρωματικών συμβάσεων! Ειδικότερα:
  • Τον περασμένο Αύγουστο, η προηγούμενη κυβέρνηση ενέκρινε συμπληρωματική σύμβαση με την οποία αυξήθηκε το κόστος κατασκευής των σηράγγων των Τεμπών κατά 169 εκατ. ευρώ για την πρόσθετη κατασκευή λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση. Και, βέβαια, το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, δηλαδή τον ελληνικό λαό, και όχι την ιδιωτική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου».
  • Ανάλογη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 100 εκατ. ευρώ, διεκδικεί και η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» επικαλούμενη τον επανασχεδιασμό του τμήματος του έργου στην Κάτω Αχαγιά.
  • Σημαντικά πρόσθετα κονδύλια ζητά και η κοινοπραξία του Αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος - Τρίπολη «Μορέας», επειδή τρία ολόκληρα χρόνια μετά την έναρξη των έργων ανακάλυψε πως θα υπάρξουν επιπτώσεις στα ιστορικά Δερβενάκια και έτσι ζητά το τριπλάσιο ποσό, προτείνοντας να κατασκευαστεί εκεί σήραγγα.
  • Σημαντικά ποσά ως διαφυγόντα κέρδη ζητά η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για τους τέσσερις μήνες που δε λειτουργούσαν όλοι οι σταθμοί διοδίων, μετά τις πτώσεις βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, παρότι οι εκβραχισμοί ήταν υποχρέωσή της που προέκυπτε από τη σύμβαση. Το ζήτημα, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται ήδη στη Διαιτησία.
  • Ολοι οι ιδιωτικοί όμιλοι διεκδικούν διάφορα άλλα ποσά ή και παράταση χρονοδιαγραμμάτων, κατηγορώντας το Δημόσιο για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις.
  • Πανάκριβα, όμως, πληρώνει ο ελληνικός λαός ακόμη και τα διάφορα τμήματα, τα οποία κατασκευάζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους ιδιωτικούς ομίλους, οι οποίοι θα βάλουν διόδια! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παράκαμψη του Αγρινίου (τμήμα Αγγελόκαστρο - Κουβαράς), που έχει ξεκινήσει από το 2004 με προϋπολογισμό 89 εκατ. ευρώ και, ενώ έχουν πληρωθεί έως τώρα 161 εκατ. ευρώ (περίπου τα διπλάσια), ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα!
  • Ο ελληνικός λαός, μάλιστα, καλείται να χρυσοπληρώσει ακόμη και έργα που ...δεν έγιναν! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, το πρώτο έργο που ανατέθηκε το 2006 από την κυβέρνηση της ΝΔ από τα έξι οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Το έργο αποδείχτηκε ασύμφορο για τους εργολάβους και έτσι η σύμβαση καταγγέλθηκε από το Σεπτέμβρη του 2009. Τώρα πια το όλο θέμα έχει παραπεμφθεί στη Διαιτησία, καθώς οι μεγαλοεργολάβοι ζητούν αποζημιώσεις και ποινικές ρήτρες σε βάρος του Δημοσίου ύψους 400 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που όλο το έργο, αν τελικά κατασκευαζόταν, θα στοίχιζε 500 εκατ. ευρώ!ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΣΤΟ ΡΙΖΟΣΠΆΣΤΗ http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=5785436