11 Μαΐ 2010

ΕΚΟΨΑΝ ΚΟΡΔΕΛΕΣ, ΑΛΛΑ ΣΕ 28 ΣΗΜΕΙΑ ΑΚΟΜΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ

Εγνατία: ουρές λόγω έργων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Είκοσι οκτώ έργα, μικρής αλλά και μεγάλης κλίμακας, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 350 εκ। ευρώ, βρίσκονται σε φάση κατασκευής στον κεντρικό άξονα της Εγνατίας οδού, που είχε εγκαινιαστεί λίγο πριν από τις ευρωεκλογές του 2009, με το ατράνταχτο επιχείρημα ότι δεν επρόκειτο για προεκλογικό ταρατατζούμ, αλλά για ...σύμπτωση. Είναι ενδεικτικό ότι τρεις από τις κατασκευαστικές συμβάσεις είχαν υπογραφεί τον Μάιο του 2009, που σημαίνει ότι δεν είχαν καν ξεκινήσει τα έργα την εποχή των εγκαινίων!
Τα 9 από τα 28 έργα χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους, στοιχείο που παραπέμπει σε σοβαρές αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα, αλλά κυρίως σε μεγάλες υπερβάσεις στο κόστος τους. Πρόκειται για μερικά από τα λεγόμενα «ταλιράκια», τα προγράμματα με προϋπολογισμό της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, που υπέγραφε εκείνη την περίοδο η διοίκηση της κρατικής εταιρείας της Εγνατίας και είχε αποκαλύψει από τότε η «Ε». Να σημειωθεί ότι, με βάση τη συνήθη πρακτική, σε έργα που χρηματοδοτούνται από κοινοτικά προγράμματα η Κομισιόν κάνει δεκτές υπερβάσεις στον αρχικό προϋπολογισμό έως και 50%. Αν ύστερα και από αυτά δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή, μπορεί να γίνει συμπληρωματικός διαγωνισμός, αλλά το κόστος καλύπτεται εξ ολοκλήρου από εθνικούς πόρους.
Τα έργα στον εθνικής σημασίας οδικό άξονα των 610 χλμ. αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι και μαζί να έρθουν τα πρώτα διόδια. Σε αυτή την κατεύθυνση πιέζουν και οι ελληνικές τράπεζες, που την περίοδο 2007-8 χορήγησαν δάνεια της τάξης του ενός δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των έργων, με εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια, που έπρεπε να τοποθετηθούν εδώ και μια διετία.
Οι περισσότερες «ουρές» υπάρχουν στο δύσκολο τμήμα της Ηπείρου, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη 21 έργα, κυρίως στις περιοχές του Μετσόβου και του Αράχθου. Από την ηλεκτρονική «ταυτότητα» των έργων, που έχει δημιουργήσει το υπουργείο Υποδομών, αποκαλύπτονται προβλήματα που είχαν επιχειρηθεί να αποσιωπηθούν. Το σημαντικότερο αφορά τη σήραγγα του Δρίσκου, τη μεγαλύτερη στο οδικό δίκτυο της χώρας, με μήκος 4 χλμ., που είχε δοθεί στην κυκλοφορία πριν από μία διετία, αλλά χωρίς να έχει τελειώσει το φρέαρ εκκαπνισμού των καυσαερίων. Τα «ξεχασμένα» έργα, ύψους 5,9 εκ. ευρώ, είχαν δημοπρατηθεί τον Μάρτιο του 2009 και χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους. Επρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά είχε δοθεί παράταση για την άνοιξη του 2010. Τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη...
Στον ίδιο παρονομαστή και το επίσης δύσκολο τμήμα Παναγιά-Γρεβενά. Μάλιστα μόλις τον περασμένο Ιούνιο για τις τέσσερις μεγάλες σήραγγες οι εργολάβοι ζητούσαν επιπλέον κονδύλια της τάξης των 60 εκ. ευρώ, επικαλούμενοι διάφορα «τρικ», όπως είχε επισημάνει σε έκθεσή του ο τεχνικός σύμβουλος του έργου. Σε άλλη περίπτωση, για την αντιμετώπιση της κατολίσθησης κοντά στη σήραγγα της Παναγιάς στα Γρεβενά, έγινε δημοπράτηση για έργα ύψους 59 εκ. ευρώ, που έναν χρόνο μετά τη λήξη της προθεσμίας κατασκευής δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα αφορούν τμήματα του αυτοκινητόδρομου που βρίσκονται πάνω σε ποταμούς. Στον Μετσοβίτικο παρουσιάστηκαν γεωλογικά προβλήματα, με αποτέλεσμα να δοθεί δίχρονη παράταση, που και αυτή δεν έφτασε. Ο προϋπολογισμός ήταν 114 εκ. ευρώ, στη δημοπρασία «χτυπήθηκε» με έκπτωση 36,3% και έφτασε στα 72,8 εκ. ευρώ. Ως τώρα έχουν διατεθεί 93,3 εκ. ευρώ και έπεται συνέχεια... Στον Αραχθο τα έργα σέρνονται από το 2003 (!) και ακόμη να τελειώσουν, με προϋπολογισμό που ξεκίνησε από τα 192 εκ. ευρώ και έχει φτάσει αισίως τα 209,5 εκ. ευρώ. Διάφορα έργα με αναφορά στον Αραχθο υπάρχουν πάντως και σε άλλες εργολαβίες, κυρίως σε αυτές του περασμένου Μαΐου, με τα γνωστά «ταλιράκια».
Μικρότερης κλίμακας προβλήματα υπάρχουν και στο τμήμα Στρυμόνας-Νέας Πέραμος Καβάλας। Μάλιστα ορισμένα είχαν παρουσιαστεί λίγο μετά τις γνωστές κορδέλες των εγκαινίων. Από εθνικούς πόρους εξασφαλίστηκαν 5,9 εκ. ευρώ για τις γέφυρες στο ρέμα Μαρμαρά. Τον Μάρτιο του 2009 είχε υπογραφεί η σύμβαση -και αυτή με εθνικούς πόρους, αλλά με τρία χωριστά «ταλιράκια»- για την αντιμετώπιση της κατολίσθησης στη σήραγγα Συμβόλου, κοντά στον κόμβο του Αγίου Ανδρέα. *
πηγή:http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=160543